
A világ egyik legrégibb, és a mai napig szinte változatlan formában
fennmaradt tánca az orientális tánc. Eredeti
arab neve: raqs sharqi, szó
szerint azt jelenti, hogy a kelet tánca. Az első „nyugati”
nevet a
franciák adták, amikor a XIX.
században a
Közel-Keletre utaztak, és mivel az
európai táncokban addig ismeretlen
volt a törzs és a csípő külön mozgatása, tévesen „danse du ventre”-nek
nevezték el, amelyet az
angol tükörfordítás „belly dance”-re,
a
magyar pedig hastáncra
fordított. Sajnos a név egy téves szókép, hiszen az orientális táncban
a táncos egész teste mozog, beleértve a nagyon tipikus fej-, váll- és
mellmozdulatokat, amelyeket lágy karmozdulatok kísérnek.
Az orientális tánc gyökerei az
ókori világ termékenységi
szertartásaihoz vezetnek vissza.
Történet
Minden
ókori civilizációban az egyik
legfontosabb istenségnek számított a
Földanya Istennő. Feladata elsősorban
az újjáteremtés volt, amelyet nemcsak a faj szintjén, hanem az egész
Univerzumra kiterjedően kell érteni.
Ő biztosította az évszakok váltakozását, a természet újjászületését,
tőle függött az adott terület jóléte, a jó termés, a jó állathozam és
a
fajfenntartás. Fontos volt tehát
kiengesztelni, áldozatot bemutatni neki, és az ókori emberek
ajándékként (számukra természetes módon) fiatal lányok szolgálatát,
szüzességét ajánlották fel neki. Így
alakult ki a „templomi prostitúció”, amely minden ókori
társadalomban létezett. A lányok feladata volt többek között szent
táncok végzése az istennő
tiszteletére, és ezek a termékenységi táncok számos hastájéki
mozdulatot tartalmaztak.
Az ókori világban a
vallásos és a világi élet nem
különült el, hanem együtt létezett, számukra a „szent prostitúció”
fogalma nem jelentett ellentmondást. Valójában ezek a lányok rendkívül
megbecsült tagjai voltak a
társadalomnak, gyakran külön
kiváltságokat élveztek. Indiában például a
templomi táncosok, a „dévadászi”-k
biztosították a klasszikus táncformák töretlen fennmaradását
évezredeken át. A
vallásos és a világi gondolkodás
párhuzama a
művészetekben is megfigyelhető, a
lélek vágyakozását az istenséggel
való egyesülés után a szerelmesük utáni vágyakozással fejezték ki.
Folytatás és Forrás: Wikipedia
Link
Napfény TáncSport Egyesület és Tánciskola
Telefon: +3620-434-5624
E-mail:
info(at)napfenytanc.hu
Web:
www.napfenytorna.hu
Web:
www.napfenytanc.hu
|
Orientális tánc és kultúra
A test és a lélek
harmonizálása a nőiességen keresztül

Mesterfokon megtanulhatja az orientális tánc rejtelmeit autentikus
forrásból, a szír származású végzős táncpedagógustól, Keskeny
Anitától.
Az órákon a táncok – fátyoltánc,
egyiptomi tánc, stb. – elsajátítása mellett kultúrtörténeti utazást
tehet a szír és egyiptomi világ hétköznapjaiba és tradícióiba.
Referenciák:
- Nemzeti Színház (2002-2008)
- Moulin Rouge Revű
- Studio Diszkószínház
- Capricco rendezvény - Mesés Kelet c. műsor
A mesénk tehát elkezdődött, s ki
tudja, merre még a vége. Csatlakozzon hozzánk, és kérjen kóstolót a
Kelet ízeiből!
Tanárnőnk ajánlásával: Hastánc oktatás
egyénileg és csoportosan is...
Csoportjaink beosztása: kezdő,
illetve haladó.
Természetesen, ha további kérdésük merülne fel, szívesen állunk
rendelkezésükre akár személyesen, akár bármilyen más formában is.
|