Juanita Borcelá
...egy igazi unikumnak számít a világ salsa életében. A Kubában született
hölgy számos rokona, testvére és unokatestvére bizonyította már, a
Salsa az egész világon, folyamatosan hódítja meg a táncra éhes emberek
szívét. Juanita valami hasonlót szeretne. Megismertetni minden kedves
érdeklődőt a tánc igazi gyökereivel. Hisszük és gondoljuk, ezt a
táncot igazán csak az tudja átadni társainak, aki valóban abba a
világba született bele, aki déd-nagyszülei óta szinte csak ebben a
stílusban nevelkedett, akinek minden napjait a Salsa járta át! A
meglepetés tehát Juanita, egy igazi karibi tündér, aki
várja a táncra éhes fiatalok sokaságát!
Táncnemek:
kubai salsa, bachata, cha-cha-cha,
kubai rumba, mambo, merengue, samba...
Napfény TáncSport Egyesület és Tánciskola
Telefon: +3620-434-5624
E-mail:
info(at)napfenytanc.hu
Web:
www.napfenytorna.hu
Web:
www.napfenytanc.hu
|
::A Salsa története::
A
Salsa nevének valódi jelentéstartalma mára elhomályosult. A
köztudatban a tánc elnevezéseként él, pedig eredetileg a Salsa azt a
rendkívül összetett, sokrétű zenei stílust jelentette, melynek
kialakulása a XVI. századra nyúlik vissza. Arra az időszakra, mikor
megkezdődött az afrikai feketék (szklávék) behurcolása Latin-amerikába.
A szklávék
a rabságban is megőrizték és gyakorolták rítusaikat, vallási – mágikus
szertartásaikat. Népdalaiknak két alapformája volt: a vallási és a
világi dalok, melyek témája a közösség múltjából és jelenéből
építkezett. Hangszereiket hím- és nőneműnek tekintették, s tisztelték
testüket, lelküket. Legjellemzőbb és legfontosabb zeneszerszámuk a dob
volt, annak az életszemléletnek képviselője, melyet őseik földjén
hagytak. A mindennapi kínok közepette a dobszóból merítettek erőt a
túléléshez, a megújuláshoz.
Az idők
során a kubai zenébe beépült a spanyol vándorok vásári éneke, melyet a
szklávék átvettek és átültettek saját gondolkodás- és
kifejezésmódjukra. Nagy szerepet játszott a zene alakulásában az
1791-ben St. Domingue szigetén (mai Haiti területe) kitört
rabszolgafelkelés is. A forradalom elől menekülő franciákkal együtt a
nyugat-európai zene is beszivárgott az országba, mely aztán belopta
magát a kubai népzenébe és kreolosodott. Így keletkezett több új
ritmus is, például a bolero, a contradanza és a guajira.
Az első
világháború idején jutott el a városokba a himnuszként tisztelt,
gúnyos tiszteletlen hangvételű son, mely a sziget feketék alkotta
keleti részéből terjedt, s mely a fejlődés egy új impulzusává vált az
egész kontinens tánczenéjében. A 30-as évekre annyira megnőtt
népszerűsége, hogy minden kubai dalt befolyása alá vont. Így alakult
ki a guajira-son, melyet először egy munkás, Joseíto Fernández
komponált. Világhírűvé vált dalának címe "Guajira Guántanamera" volt.
A '20-as
években az USA-ból a szigetre látogató fekete zenészek hatására a jazz
ritmusvilága is keveredett a kubai zenével, ami többek között a Mambo
és a Cha-cha-cha születését eredményezte.
Amit
ma Salsaként ismerünk, az a konfliktusokkal teli '60-as években
született. Ebben az időszakban rengeteg kubai és puerto ricói emigráns
érkezett New Yorkba, ahol a társadalom kitaszított és kizsákmányolt
rétegévé váltak, ám igyekeztek megőrizni hagyományaikat, kultúrájukat.
Az ő közösségük alkotta "Spanish Harlem"-et, vagy ahogy ők nevezték,
"El Barrio"-t. Dalaik a közösség sajátos küzdelmeiről, nyomoráról,
problémáiról szóltak. A Beatles-mánia elhatalmasodásával és a popzene
fellendülésével a karib zene egy időre háttérbe szorult, ám a '60-as
évek végére új hangzások és ötletek fejlődtek ki, melyet a latinók és
más bevándorlók is átvettek, s ötvözték a kubai és fekete zenével, a
rockzenével, valamint a karib és afrikai folklórral. További újítás
volt, hogy olyan hangszereket (például elektromos keyboard) is
felvettek, melyek eltértek a karib hagyományoktól, így a zene
elvesztette eredeti tisztaságát, viszont egy durva, lázadó, lüktető
hangzást kapott.
A stílus
az
Egyesült Államokban alakult ki, innen
meghódította a déli államokat is, mint
Dominika,
Kuba,
Puerto Rico,
Venezuela,
Mexikó. A '80-as években terjedt el
Európában, és Ázsiában is. A kései '80-as években a stílust ötvözték,
így alakult ki a latin-rap műfaja, melybe már újabb, haladóbb hangzást
megteremtő hangszereket is bevontak.
::Híres
Salsa előadók::
Celia Cruz,
Tito Puente, Oscar D’Leon, Cheo Feliciano, Fania All-Stars, Eddie
Palmieri, Johnny Pacheco, El Gran Combo, Marc Anthony, Andy Montanez,
Gilberto Santa Rosa, Larry Harlow, Isaac Delgado, Tito Gómez, Papo
Lucca, Dave Valentin, Tite Curet Alonso, Israel López “Cachao,” Joe
Cuba, Chucho Valdes, Los Van Van, Adalberto Alvarez, Yoruba Andabo,
Grupo Changui, Lazaro Herrera és Ruby Calzado, Beny More, Pérez Prado,
Arsenio Rodríguez, Antonio Arcado, Ignacio Pineiro, Trio Matamoros,
Orquesta Aragon, Mario Bauza, Machito, Miguelito Valdes, Tito
Rodríguez, Rafael Cortijo, Ismael Rivera, Hector Lavoe és Chano Pozo.
forrás: Wikipedia
|